A l'Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach (ICE) de la Universitat de Girona s'ha organitzat un curs de formacio en Estadística per a professors de Secundària, "Eines per a l'Ensenyament de l'Estadistica a Secundaria (3E)". Aquest curs, completament telemàtic, l'han desenvolupat i el presenten: Carles Barceló, Pepus Daunis i Glòria Mateu. El curs consta d'11 unitats on podem trobar-hi des dels conceptes més bàsics d'estadística fins a la metodologia de la recollida de dades o l'elaboració d'enquestes. Actualment es pot entrar al moodle del curs com avisitant i accedir lliurament a tots els materials.
Segurament una virtut d'aquest treball és que presenta els continguts estadístics a partir d'exemples concrets, veure l'aplicació del que s'està explicant facilita molt la comprensió dels continguts. Així ens mostraran què és l'Index de percepció de la corrupció, veurem quina informació podem obtenir del salari dels jugadors de la NFL, reflexionarem estadisticament sobre el consum de tabac. I tot amb dades reals, obtingudes d'estudis o d'institucions que les han recollit, com l'espai GAPMINDER. A banda del curs, que ja ha tancat la inscripció, els autors han penjat els 11 vídeos que utilitzen com a material de treball a youtube, de manera que aquell que vulgui refrescar l'Estadística que va aprendre fa un cert temps podrà fer-ho. En la següent taula podeu veure les unitats, una breu descripcio i l'enllaç a youtube on podreu localitzar el vídeo.
Es fa una ràpida pinzellada sobre el que és l’Estadística i el treball estadístic, alhora que s'introdueixen els primers termes estadístics (població, mostra, unitats d’observació, etc) estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades
S'introdueixen els cinc estadístics resum (mínim, màxim i els tres quartils) i els diagrames de caixa, com a primer pas en la descripció estadística d'una variable quantitativa. Mediana, quartil, percentil, cinc estadístics resum, diagrama de caixa, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat
3E Unitat 03 El centre de les dades. Valors extrems
Es defineix la mitjana d'un conjunt de dades quantitatives i s'analitza la influència que les dades extremes (o atípiques) tenen en la mitjana. S'introdueixen els conceptes de mitjana retallada i de robustesa d'un estadístic. Mitjana, mitjana retallada, robustesa, dades atípiques, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat
S'introdueixen l'amplitud, l'amplitud interquartíl·lica i la desviació estàndard com a estadístics que mesuren el nivell de dispersió d'un conjunt de dades quantitatives. Amplitud, amplitud interquartíl·lica, desviació estàndard, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat
S'introdueixen els histogrames, l'eina gràfica per excel·lència per a l'anàlisi de la distribució de les dades d'una variable quantitativa. l'amplitud. Es mostren els diferents perfils d'histogrames i es relacionen amb els corresponents diagrames de caixa. Distribució de dades, histograma, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat
S'introdueix la taula de freqüència, la forma habitual de resumir les dades d'una variable qualitativa (o categòrica), i que normalment s'acompanya dels corresponents diagrames de barres o de sectors. Taula de freqüències, variable categòrica, diagrama de barres, diagrama de sectors, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat
3E Unitat 07 Relacions entre una variable quantitativa i una categòrica
Es mostra la manera d’analitzar de forma descriptiva la relació entre una variable quantitativa i una variable qualitativa, mesurades ambdues sobre les mateixes unitats d’observació. Es presenta el diagrama de caixa múltiple com l’eina gràfica habitual per a dur a terme aquesta anàlisi. Diagrama de caixa múltiple, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat
3E Unitat 08 Relacions entre dues variables categòriques
Es mostra la manera d’analitzar l’existència de possibles relacions entre dues variables categòriques mesurades sobre unes mateixes unitats d’observacions. S'introdueix la terminologia pròpia d’aquests tipus d’anàlisis estadístiques: taula de contingència, distribució conjunta, distribucions marginals, distribucions condicionades i perfils. Taula de contingència, distribució conjunta, distribucions marginals, distribucions condicionades, perfil fila, perfil columna, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat
3E Unitat 09 Relacions entre dues variables quantitatives
Relacions entre dues variables quantitatives. Es mostra la manera d’analitzar gràficament i numèrica la possible relació entre dues variables quantitatives mesurades sobre unes mateixes unitats d’observacions. Deixant de banda els aspectes més matemàtics, s'introdueix el coeficient de correlació com l’estadístic més apropiat per valorar la intensitat de la relació lineal entre dues variables quantitatives. correlació, coeficient de regressió, diagrama de dispersió, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat
Es presenten els procediments més senzills i habituals en l’àmbit de l’Estadística per a l’obtenció de les dades que han de ser posteriorment analitzades estadísticament. En concret, es presenten els estudis observacionals i els dissenys experimentals, i s'analitzen els pros i contres d'ambdós procediments. S'insisteix en la necessitat de controlar les variables de confusió. Recollida de dades, estudi observacional, estudi experimental, disseny experimental, variables de confusió, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat
S’explica molt superficialment la metodologia per l'elaboració d'una enquesta, una de les maneres que disposem per a obtenir la informació, és a dir, les dades que posteriorment analitzarem i descriurem aplicant procediments estadístics. Enquestes, metodologia d’enquestes, estadística descriptiva, anàlisi exploratòria de dades, ensenyament secundari, batxillerat